Doprava
Budovy Masarykovy univerzity jsou rozprostřeny ve větších či menších uskupeních po takřka celém území Brna, což klade zvýšené nároky na mobilitu studentů i zaměstnanců. Univerzita dlouhodobě podporuje nízkouhlíkové možnosti dopravy, včetně využívání funkčního systému městské hromadné dopravy, a vytváří tlak na snižování počtu automobilů na svých pozemcích.
V souladu se strategií Udržitelná MU podporujeme další snižování uhlíkové stopy (např. obměnou univerzitní flotily za elektrovozidla - aktuálně 4) z dopravy, tuto pravidelně vyhodnocujeme a také připravujeme Strategii čisté mobility.
Srovnání uhlíkové stopy módů dopravy
Uvedené hodnoty jsou pouze rámcové a jde o ekvivalent CO2 (např. přepočítáním emisí CH4, N2O aj. dle platného koeficientu). Skutečné přepočítané emise se liší dle typu či modelu dopravního prostředku, stáří, technického stavu, zdroje pohonných hmot, zdroje nabíjení u elektroaut a také reálné spotřeby. Hodnoty slouží pouze jako podklad pro zvážení dopadu a vzájemné srovnání a mezi jednotlivými vozidly se reálně významně liší.
Vypracováno podle World Resources Institute (2024). GHG protocol tool for mobile combustion, version 2.6 (březen 2024)
Průzkum mobility studujících a zaměstnanců MU 2024 – vybrané statistiky
- Průzkum vyplnilo 929 osob, z toho 403 zaměstnanců
- 60 % respondentů dojíždí denně do 30 minut, 80 % do vzdálenosti 20 km
- 4 % dojíždí vlastním autem, přičemž 80 % má řidičský průkaz
- Nejčastěji by ke změně způsobu dopravy na ekologičtější motivovala úspora času (nejdůležitějším faktorem dojížďky je uváděna rychlost)
- Od sdílené mobility nejčastěji odrazuje preference vlastní dopravy
- Hlavními překážkami čisté mobility pak jsou nedostatečná infrastruktura a vlastní pohodlnost
- Ze vzkazů:
- Pochvala za průzkum (5x)
- „Nevěřím, že by tyto formuláře něco změnily. Spíše je to jeden z dalších výkřiků do prázdna. Ale třeba si aspoň někdo ze získaných dat udělá hezkou prezentaci. Přeji hezký den a držím palce!“
Naše cíle
Velká část univerzitních budov včetně samotného rektorátu je umístěna v centru města a je tedy možné se na přednášku či do zaměstnání přesouvat pěšky či na kole. U vybraných budov je v omezené míře dostupné parkování, včetně možnosti parkování pro znevýhodněné osoby. Prostřednictvím systému správy budov je sledován počet parkovaných automobilů.
Masarykova univerzita se ve své strategii Udržitelná MU 2025 - 2028 hlásí k udržitelné dopravě sledováním následujícího cíle/opatření.
- Čistá mobilita – přijetí a implementace Strategie udržitelné mobility, která bude podporovat minimalizaci environmentálních dopadů pracovních, studijních i dojížďkových cest studujících a zaměstnanců, vyhodnocovat stav a možnosti pro optimalizaci infrastruktury pro parkování a podporu čisté mobility, podporovat jednání s relevantními partnery (veřejná, soukromá, nezisková sféra) a motivovat zaměstnance a studující v oblasti čisté mobility včetně sdílené.
Masarykova univerzita se ve svém dlouhodobém strategickém záměru na léta 2021–2028 hlásí k udržitelné dopravě sledováním následujícího cíle/opatření.
- Kultivace prostředí univerzity zvyšováním podílu zelených ploch a zvyšováním dostupnosti tzv. čisté dopravy
Realizace a plány na MUNI
Realizujeme
Probíhá příprava nabíjecích stanic pro zaměstnace u nově vznikající budovy BioPharmaHub
Plánujeme
Metodická příprava
Tvorba doporučení pro redukci uhlíkové stopy služebních a studijních cest
Partnerství se Statutárním městem Brnem
MUNI podpořila výstavbu tramvajové trati pro spojení univerzitního kampusu v Bohunicích s centrem města (za účasti rektora Masarykovy univerzity byla v roce 2019 podepsána smlouva primátorkou města Brna se zástupci Dopravního podniku města Brna a zástupci zhotovitelů projektu). Cílem projektu je usnadnění cestování více než 40 tisícům lidí do oblasti Univerzitního kampusu za prací a vzděláním.
Více k realizaci projektu čtěte v univerzitních zpravodaji: Začala stavba tramvajové trati k univerzitnímu kampusu | Události | em.muni.cz
Zrealizovali jsme
Zvyšování dostupnosti čisté dopravy
V souvislosti se závazkem ke zvyšování dostupnosti "čisté dopravy" se MUNI snaží benefitovat na možnostech, které jí univerzitní město Brno nabízí. Studenti a zaměstnanci, včetně těch dlouhodobě ubytovaných na kolejích, mohou využívat kromě rozsáhlé sítě městské hromadné dopravy také několik alternativních dostupných forem dopravy (např. sdílených kol nebo elektrických koloběžek).
V rámci projektů došlo rovněž k pořízení užitkových elektromobilů pro Správu UKB MUNI, ESF a RMU.
Udržitelné cestování
V rámci podpory udržitelného cestování podporuje MUNI následující opatření:
- Omezené parkování automobilů s výjimkou návštěvníků s povolením a zdravotním postižením
- Výstavba s ohledem na blízkost cyklostezek a pěších zón
- Dostupnost MHD
- Budování bezplatných stojanů pro kola (případně sprch) v areálech univerzity
- Podpora iniciativy Do práce na kole
Podělte se o své zkušenosti
Inspirujte ostatní. Napište nám o svých realizovaných projektech či zkušenostech s udržitelnou dopravou na vaší fakultě nebo pracovišti.